Prodaja v decembru
Decembra 2019, kot običajno, višji prihodki od prodaje
Prodaja v trgovini na drobno se vsak december običajno poveča. Če utegne biti december 2020 v tem pogledu zaradi s covidom-19 povezanega dogajanja neobičajen, pa tega ne moremo trditi za december 2019. Ta je bil, vsaj z vidika potrošnje, za december precej običajno drugačen od preostalih mesecev.
Prihodek podjetij v trgovini na drobno je bil namreč v decembru 2019 za 13,4 % višji od povprečnega mesečnega prihodka v letu 2019. Višji je bil tudi od prihodka v decembru 2018, in sicer za 2,3 %. Letna rast je bila tako za 0,8 odstotne točke višja kot v decembru 2018, ko je bila 1,5-odstotna.
V katere trgovine zaidemo decembra pogosteje?
Obdarovanja in praznovanja se decembra poznajo tudi pri naših nakupih. Zaradi nakupov daril so se v decembru 2019 v primerjavi s preostalimi meseci leta znatno zvišali prihodki v trgovinah z elektronskimi in gospodinjskimi napravami (za 36,2 %), zaradi praznovanj pa v trgovinah z živili (17,9 %). Znatno se je povečala tudi prodaja v trgovinah s kozmetiko (za 15,4 %) ter prodaja v trgovinah s tekstilom in obutvijo (za 13,3 %).
V primerjavi z decembrom 2018 je bil december 2019 uspešnejši za trgovce s kozmetiko (za 4,3 %), z izdelki za prostočasne aktivnosti (za 3,9 %) ter z elektronskimi in gospodinjskimi napravami (za 2,8 %). Trgovci s tekstilom in obutvijo so ustvarili približno tak prihodek kot decembra 2018. Za trgovce s pohištvom ter trgovce z živili pa je bil december 2019 nekoliko manj vesel, saj je bil njihov prihodek nižji kot leto pred tem.
Marsikateri kupec se decembrski nakupovalni gneči izogne z nakupi prek interneta in po pošti. Podjetja v tej dejavnosti so imela v decembru 2019 za 40,2 % višje prihodke od mesečnega povprečja v tem letu in za 36,2 % višje prihodke kot v decembru 2018.
Decembra zapravimo v Sloveniji več, a še vedno manj kot prebivalci drugih držav
Čeprav so prihodki slovenskih trgovskih podjetij decembra nadpovprečni, pa večja decembrska prodaja pri nas v primerjavi s prodajo v drugih državah članicah EU ni tako izrazita. Še več: prodaja neživil se je v decembru 2019 glede na letno povprečje ravno v Sloveniji povečala najmanj, in sicer za 11,8 %. Najbolj se je povečala v Združenem kraljestvu, za 37,3 %. Prodaja živil je bila v Sloveniji v decembru 2019 za 15,4 % višja od povprečja tega leta. Od preostalih držav članic EU se je prodaja živil v decembru najbolj povečala v Luksemburgu (za 26,9 %), najmanj pa na Hrvaškem (za 5,2 %).
Obdarovanja in praznovanja vplivajo tudi na uvoz
Povečano povpraševanje po izdelkih, ki jih lahko povežemo z decembrskimi prazničnimi tradicijami, se pozna tudi pri uvozu. V zadnji tretjini leta se namreč poveča uvoz izdelkov, primernih za darila, ter izdelkov, s katerimi radi poudarimo praznično razpoloženje.
V prednovoletnem času poskoči uvoz igrač; v zadnji tretjini leta 2019 jih je bilo uvoženih za 75,1 milijona EUR, kar je bilo 41,0 % celotnega letnega uvoza igrač. V istem obdobju je bilo uvoženih tudi za 25,2 milijona EUR čokolade in čokoladnih bombonov (47,7 % letne vrednosti), za 12,1 milijona EUR parfumov (42,4 % letne vrednosti) ter za 5,5 milijona EUR viskija (48,4 % letne vrednosti). Določeni proizvodi so bili skoraj v celoti uvoženi v zadnji tretjini leta, npr. garniture za razsvetljavo novoletnih jelk (91,6 % vrednosti celoletnega uvoza), pirotehnični proizvodi za ognjemete (76,3 % letne vrednosti uvoza) ter izdelki za božične praznike (72,9 % letne vrednosti uvoza).
Veseli december
December je običajno zaznamovan tudi z zabavami, praznovanji ter drugimi druženji. Vse to se je kazalo tudi v statističnih podatkih o prihodkih v gostinstvu za december 2019. Ti prihodki so bili za 7,1 % višji od mesečnega povprečja tega leta. Višji so bili tudi v primerjavi z decembrom 2018 (za 8,1 %).
Praznična okrasitev skupaj s prireditvami in stojnicami, ki jih v nekaterih mestih pripravijo v tem obdobju, ne privabi le lokalnih obiskovalcev. V mestni občini Ljubljana je bilo tako število prihodov domačih turistov z vsaj eno prenočitvijo v decembru 2019 za 66,9 % višje od mesečnega povprečja v tem letu, v mestni občini Maribor pa je bilo višje za 30,1 %.
Od kod nam denar za večjo potrošnjo?
Za nadpovprečno potrošnjo so potrebni tudi dodatni finančni viri. Morda nekateri v tem obdobju trošijo privarčevani denar, nekaj pa morda pripomorejo k večji potrošnji tudi izredna izplačila – t. i. trinajste plače oziroma božičnice. V 2019 je s plačo, izplačano v decembru 2019, prejelo tako izredno izplačilo 23 % zaposlenih. To je znašalo povprečno 724 EUR in je bilo najvišje po letu 2007.
Več: Avtorske pravice.